Maandag 23 september is het vooronderzoek van prof. dr. Tromp officieel gepresenteerd. Thijs Tromp is bijzonder hoogleraar diaconaat aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en woont regelmatig de bestuursvergaderingen van de Federatie bij. Het blijkt uit het onderzoek dat we met grond en pacht een ingewikkeld vraagstuk aansnijden. De pachter wordt in ons land door wetgeving beschermd en de contracten hebben vaak een lange looptijd. Hoe kun je als diaconie toch samen met de pachter een duurzaam gebruik van de grond realiseren? De PThU gaat nu mogelijkheden zoeken om dit vraagstuk verder uit te werken. Zo mogelijk met een promovendus die een meerjarig onderzoeksprogramma kan invullen en oplossingen aanreiken.

Tijdens de presentatie van het rapport is vanuit het bestuur van de Federatie de nadruk gelegd op de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de grond voor de schepping. Ook is aandacht gevraagd voor de benarde positie van de agrarische bevolking. Aanwezige diakenen vroegen om een concrete uitwerking in een beslismodel om zo de waarden, die verbonden zijn met grondbezit, in stand te houden of te verbeteren. Samen met aanwezige deskundigen gaan we daarmee aan de slag. We trekken hierin samen op met de kerkrentmeesters, verenigd in de VKB. U kunt het rapport “Kerken en Pacht” downloaden op de website van de PThU.